Posiadając sklepy, forum, czat, wsparcie telefoniczne, grupę na FB, udzielając się na sieciowych dyskusjach, itp. itd. bardzo często widzimy i słyszymy podobne pytania i problemy. Postanowiliśmy zatem wybrać kolejny temat do opisania, aby ułatwić wszystkim rozeznanie w jednej z częściej pojawiających się wątpliwości u rodziców.

Niemal codziennie pada to samo pytanie: „Czy fotelik RWF z kategorii wagowej 9-25 kg zmieści się do mojego auta”?. Oczekujecie konkretnej, wiążącej odpowiedzi. Bardzo byśmy chcieli na tak zadane pytanie odpowiedzieć krótko i na temat – tak lub nie. Jednak nie jest to takie łatwe, bo zmiennych, które musimy brać pod uwagę jest kilka. Dlaczego? Bo staramy się wybrać ten najbardziej pasujący do wymagań rodziców. Spasowanie i sprawdzenie czy pasuje do dziecka i samochodu to już inna kwestia. Zatem zaczynamy.

1. Generalnie niemal każdy fotelik RWF można zamontować w prawie każdym samochodzie, pomijając zdarzające się problemy: ze schowkami, brakiem 3-punktowych pasów czy kłopotem z ich długością oraz z zapięciem pasów kotwiczących, czy ustawieniem fotelika i wychyleniem Również pomijając kłopot z tunelem środkowym. 😉 Czyli da się o ile się da i będzie pasowało 😉

2. Prawidłowe zamontowanie fotelika, czyli zgodnie z instrukcją i w sposób stabilny nie oznacza, że dany fotelik pasuje do Twojej rodziny. Może pasować koleżance, czy innemu użytkownikowi grupy na FB, ale nie koniecznie właśnie Tobie. Ktoś jest niższy a ty wyższy – zatem w tym samym samochodzie ten sam fotelik ułoży się tak samo – lecz wy potrzebujecie innej przestrzeni dla siebie i dla dziecka. Chyba że macie takie samo dziecko co polecający.

3. Montaż większości fotelików z kat. 9-25kg montowanych pasem ( w odróżnieniu od montażu na Isofix) jest dość plastyczny, dający całkiem spore pole manewru. Można je zamontować bezpośrednio przy oparciu kanapy, albo na jej skraju, w pozycji pionowej lub wychylonej, ewentualnie wspomagając się jeszcze klinem jeśli jest taka potrzeba, który dodatkowo zwiększa wspomniane wychylenie (dostępny do kilku modeli fotelików). Fotelik zamontowany pionowo przy oparciu kanapy zajmie mało miejsca, ale ten sam fotelik zamontowany na skraju kanapy, w pozycji wychylonej – znacznie więcej. Pytanie – co chcemy osiągnąć i dla jakiego dziecka jest montaż (roczniak czy już może trzylatek)? Pionowo jest bezpieczniej, lecz wychylenie daje wygodę i pomaga w „spaniu”. Polecamy nasz art. „Jak montować i kotwiczyć RWF 9-25kg„.

4. Jeśli na przednim fotelu siedzi mama o wzroście 150cm, potrzebuje mniej miejsca dla siebie niż tata o wzroście 195cm. Za mamą może zmieścić się nam fotelik w opcji wychylonej, z montażem na skraju, a za tatą już nie koniecznie. Pytanie – jaki jest wzrost użytkownika przedniego siedzenia i ile mamy miejsca w samochodzie? Fiat Cinquecento czy Toyota Yaris różni się ilością miejsca dostępnego na przednim siedzeniu i tylnej kanapie od Skody Superb.

5. Na rynku mamy kilka modeli fotelików RWF w kat. 9-25kg. Jakie? Zobacz naszą tabelkę porównującą foteliki RWF. Dwa z nich mają dokładnie określone miejsce na kanapie, na którym mają stanąć – na skraju, przez co są bardziej gabarytowe; są to BeSafe iZi Plus oraz Maxi Cosi Mobi XP. Wybierając te modele musimy się z liczyć z większą ilością miejsca, jaka będzie potrzebna dla fotelika od początku użytkowania. Więcej też miejsca będą potrzebowały modele zamontowane tyłem, na Isofix (do 18kg), czyli Axkidy: Rekid i Duofix. Gdy jednak zdecydujemy się zapiąć je pasem, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zamontować je tuż przy oparciu kanapy – mniejsze dziecko nie potrzebuje dużo miejsca na nogi na początku przygody z RWF. Czy to oznacza że powyższe modele są złe? Nie. Oznacza to iż warto o tych elementach wiedzieć wcześniej przed zakupem. Pozostałe modele na pasy czyli Axkid Minikid i Move, Klippan Century czy Britax MaxWay i MaxWay Plus mają sporą dowolność w ustawieniu.

6. Wpływ na komfort rodziny ma nie tylko wielkość auta, ale też głębokość tylnej kanapy (chociaż jedno wiąże się z drugim). Z innym rezultatem zamontujemy fotelik w aucie typu Superb, a w innym w Tico czy Yaris. Mając krótką kanapę żadne odsuwanie fotelika od oparcia nie wchodzi w grę, bo kanapa jest zwyczajnie za krótka i nie ma miejsca, żeby się odsunąć. Nawet jeśli to zaraz wpadamy na przedni fotel pasażera.

7. Czasami są też kłopoty aby poprawnie zakotwiczyć pasy do szyn przedniego fotela pasażera – najbardziej polecany sposób kotwiczenia. Samochody klasy Premium mają bowiem ładnie zabudowane szyny i prowadnice co bardzo utrudnia kotwiczenie fotelika. Sposobów jest kilka a wszystkie opisaliśmy w naszym artykule „jak kotwiczyć foteliki tyłem

8. Car lista. Temat rzeka. Znamy przykłady, że samochód jest wymieniony jako ten co pasuje a okazuje się że nie pasuje. Znamy też przykłady, iż samochodu nie ma na liście (nowe konstrukcje) albo znikające fotele w tylnym rzędzie. Car lista jest podpowiedzią. Jeśli na rynek wchodzi nowy model samochodu – nie oczekujmy, iż każdy dystrybutor rzuci się testować na nim wszystkie swoje foteliki i od razu zaktualizuje w.w. dokument. Od tego są szkolenia i nasza wiedza abyśmy mogli zobaczyć czy dany montaż ma przysłowiowe „ręce i nogi”.

9. Polecanie fotelików. Często czytamy, słyszymy, że znajoma ma ten sam model samochodu i poleca fotelik bo u niej jest ok. Cieszymy się że ktoś jest zadowolony. Pamiętaj jednak że jedyne co macie wspólnego to ten sam model samochodu, lecz dziecko (wiek, waga, wzrost, gabaryty, czy etap rozwoju) Twój wzrost i potrzeba miejsca Ew. partnera/partnerki, ilość osób w samochodzie, podróże (częściej miasto lub częste dłuższe podróże z bagażami) są już zupełnie inne. Inna jest też ilość dzieci, budżet, wymagania i 100 innych elementów. Jeśli ktoś poleca model, to zainteresuj się nim – lecz nie kupuj jako jedyna słuszna opcja.

10. Planujecie kolejne dziecko? Zaplanujcie czy kupno modelu do 18kg nie będzie ciekawsze bo np. łatwiej i szybciej przesadzicie szkraba do nowej konstrukcji niż w przypadku modelu do 25kg – bo tego używamy dłużej.

11. Foteliki się różnią. Każdy ma inna budowę wewnątrz i na zewnątrz. Posiadają inne podstawy, zatem inaczej układają się na kanapach. Mają inne siedziska, są głębsze i płytsze. Mają inne szerokości w ramionach. Inne możliwości regulacji zagłówka liczone od postawy miednicy. Słowem, w jednych posadzimy mniejsze a w innych wyższe dziecko. Montaż i kotwiczenie jest praktycznie identyczne. Jednak możliwości już nie. Są modele, które możemy używać wg. instrukcji od 5mc a są takie gdzie raczej warto poczekać aż szkrab zacznie samodzielnie siadać lub najlepiej chodzić.

12. Przymierzaj. Od dawna to powtarzamy. Przymiarka do auta daje 100% pewności, że jest ok. Lub nie jest. W Tylem.pl mamy wszystkie foteliki RWF 🙂

Podsumowując, bez wizyty w sklepie i przymiarki nie odpowiemy jednoznacznie, czy będziecie zadowoleni z danego fotelika mając konkretny model auta, czy też nie. Każdy oczekuje innych rezultatów i ma inne możliwości, więc mierz, mierz i jeszcze raz mierz.
Czy pasuje. Zapewne tak. Po co jednak ryzykować, skoro wystarczy wizyta i prosta przymiarka aby zobaczyć i sprawdzić wszystkie możliwości?

W Tylem.pl mamy pełną ofertę fotelików RWF – i zawsze służymy Wam pomocą i radą – zapraszamy.

P.S.
Czy fotelik z kategorii 0-18kg się zmieści? Tu jest prościej, bo modele i ich skorupy są mniejsze, tu nie regulujemy ilości miejsca na nogi, gdyż jest isofix. Im mniejszy samochód, tym większy problem. Lecz tu jest dużo łatwiej.

Masz pytania. Pytaj.

Polecamy też naszą grupę na FB.