Małe dzieci nie są kopiami ani miniaturami osób dorosłych. Warunki anatomiczne dziecka różnią się pod wieloma względami od warunków anatomicznych osoby dorosłej. Dlatego dogłębne poznanie ich jest bardzo ważne zwłaszcza w aspekcie wyboru dopasowanego fotelika samochodowego dla dziecka. Nie można więc porównywać pozycji przyjmowanej przez dziecko do stopnia
wygody, jaką dorosły człowiek osiąga, przyjmując tę samą pozycję.

Dziecko spędza dziewięć miesięcy w brzuchu mamy – to wiemy 😉
W ostatnich 3-4 miesiącach przyjmuje jednak już inną pozycję niż w popdzednich miesiącach. To tzw. pozycja embrionalna. Maluch musi zwinąć się w kłębek, podkurczyć nóżki, zgiąć kręgosłup. Rodząc się, ma kręgosłup w tzw. totalnej kifozie, czyli wykazuje krzywiznę w kształcie litery C.

Przekręcając się na bok i na brzuch, zaczyna podnosić główkę, wodzić wzrokiem za przedmiotami. Po jakimś czasie zaczyna odpychać się rączkami od podłoża. Jest to okres, w którym tworzy lordozę w odcinku szyjnym. Następnie odpycha się rączkami i kolanami jednocześnie, zaczyna pełzać lub raczkować. To okres, w którym tworzy kifozę w odcinku piersiowym. W końcu, gdy zaczyna siadać i podejmuje pierwsze próby stawania, wówczas tworzy lordozę w odcinku lędźwiowym. Wtedy kręgosłup dziecka nabiera kształtu kręgosłupa dorosłej osoby: jest wygięty do przodu w odcinku szyjnym i lędźwiowym oraz do tyłu w odcinku piersiowym i krzyżowym.

Na początku kręgosłup źle znosi prostowanie, gdyż jest to zbyt dużym dla niego wstrząsem po miesiącach bycia zwiniętym w kłębek.

Prostowanie się kręgosłupa trwa przez pierwszy rok życia dziecka, a ta trzyetapowa ewolucja jest rezultatem rozwoju motorycznego dziecka. Maluch do 14-18. miesiąca życia dokonuje swoistej zmiany postawy.

Anatomia i względne proporcje ciała.

Różnice w budowie anatomicznej pomiędzy osobą dorosłą, a dzieckiem są ogromne, a ich poznanie jest bardzo ważne zwłaszcza w aspekcie wyboru dopasowanego fotleika samochodowego dla dziecka.
Głowa 9-miesięcznego noworodka stanowi około 25% całkowitej masy jego ciała. Głowa dorosłego mężczyzny to około 6% jego masy. Głowa dziecka ma również nieco inne proporcje. Jego twarz jest relatywnie mała w porównaniu z resztą jego głowy.

Anatomia, względne proporcje ciała

Anatomia, względne proporcje ciała

Anatomia, względne proporcje ciała

Anatomia, względne proporcje ciała

Miednica – duże zmiany

Innym czynnikiem, który sprawia, że dziecko jest bardziej podatne na obrażenia, jest nierozwinięta jeszcze miednica. Kości miednicy dziecka (biodrowa, kulszowa i łonowa) w odróżnieniu od miednicy osoby dorosłej są niezrośnięte.
Miednica dziecka nie posiada też wyróżniającej się struktury znanej jako kolce biodrowe przednie górne (łac. spina iliaca anterior superior). Ta formacja kostna zapobiega u dorosłych pasażerów przesuwaniu się pasa bezpieczeństwa do góry. Tym samym zapobiega uszkodzeniu organów wewnętrznych podczas kolizji (przykładowo nerki noworodka mają budowę płatowatą i w stosunku do masy ciała są większe niż u człowieka dorosłego). Do około 10 roku życia miednica dziecka ma bardzo zaokrąglony kształt. Dopiero podczas okresu dojrzewania uzyskuje „dorosły” kształt z w pełni rozwiniętym grzebieniem biodrowym i wykształconymi kolcami biodrowymi.

Niewykształcony szkielet

Kręgi szyjne noworodka zbudowane są z oddzielnych części kostnych połączonych tkanką chrzestną. Inaczej mówiąc – szkielet noworodka jest ciągle miękki. Te chrząstki zmieniają się w kości powyżej 3 roku życia dziecka. Proces kostnienia przebiega aż do okresu dojrzewania. Podobnie stopniowo następuje też rozwój mięśni i ścięgien szyjnych. Kręgi szyjne (i nie tylko) człowieka zmieniają ponadto przez lata swoje kształty w procesie wzrostu. Płasko ukształtowane trzony kręgów małego dziecka zmieniają się w „siodełkowato” ukształtowane trzony kręgów dorosłego człowieka. Sposób ukształtowania kręgów dorosłego człowieka pomaga więc w tym, by kręgi mogły się trzymać razem, kiedy głowa jest rzucona do przodu np. pod wpływem gwałtownego hamowania samochodu. Małe dziecko nie ma, niestety, takiej ochrony ani możliwości.

Wszystkie te różnice sprawiają, że standardowe 3-punktowe pasy bezpieczeństwa używane w samochodach nie stanowią odpowiedniej ochrony dla dzieci. Bezpieczeństwo dzieciom w samochodach zapewnić mogą wyłącznie dostosowane do ich wieku, wzrostu i wagi foteliki samochodowe.